Onen kritický rozdíl v nastavení spočívá v zabezpečné komunikaci. Pokud si připojení k emailu nezabezpečíte, může se stát, že v kavárně, kde si stáhnete emaily a připojíte se na wifi, bude u vedlejšího stolu sedět třeba malý kluk v kšiltovce a bude se smát, protože pomocí jednoduché aplikace, která je zdarma ke stažení na hackerských serverech, si přečte veškerou komunikaci, kterou budete provádět a také – odchytne vaše přihlašovací údaje do pošty.
Níže uvádím podrobný návod, jak zapnout zabezpečenou komunikaci SSL, a kde se skrývá možný problém.
Na začátku si je třeba říci, jaký typ účtu chcete do iPhonu nebo iPadu připojit.
- POP3 – tento způsob práce se schránkou vám umožní plně pracovat s emaily, ale pozor: pokud nezvolíte uchovat zprávy na serveru, o emaily po smazání trvale přijdete. Taktéž vám mohou data značně nabobtnat a budete mít za chvíli v iPhonu plno, takže si třeba nestáhnete další aplikace.
- IMAP4 – pokud chcete s emailovou schránkou pracovat musíte být online, případně mít emaily stažené předem. Emaily se totiž primárně ukládají na serveru, a když se z něj stáhnou třeba do počítače, už je na iPhonu neuvidíte.
Doporučuji emaily stahovat do notebooku nebo stolního počítače protokolem POP3, ale v nastavení zaškrtnout „Ponechat emaily na serveru“ a doplnit 7 dní. Nebo více. Podle toho, kolik emailů dostáváte.
V telefonu pak zvolit IMAP4 a tak budete mít k dispozici vždy cca týden (nebo více dle nastavení) korespondence.
Nezapomeňte poštu zálohovat! V tomto případě doporučuji Time Machine, o které budu psát v některém z dalších článků.
Pokud již email v iPhonu nebo iPadu nastaven máte, je typu IMAP, tak doporučuji nastavení účtu zkontrolovat.
Přidání nového emailu do iPhone
Otevřeme aplikaci Nastavení a v menu sjedeme k Pošta, kontakty, kalendáře
Zvolíme Přidat účet
Pokud používáte pracovní Exchange anebo Gmail od Googlu, pak můžete se čtením končit, protože iPhone má v sobě přednastavené hodnoty, které jsou bezpečné.
Čtěte dále, pokud chcete přidat Jiný.
Ťapneme volbu Přidat poštovní účet.
Vybereme IMAP a vypíšeme hodnoty dle návodu.
Pokud na serveru nemá vlastní zaplacený certifikát, obrazovka ztmavne a zobrazí se varování. Zvolíme Podrobnosti
Objeví se informace důvodu problému s certifikátem. Pokud o problému víte a můžete mu důvěřovat, pak zvolte tuto volbu Důvěřovat.
Chvíli bude iPhone zjišťovat, zda jsou zadané údaje v pořádku – může to trvat i několik minut.
Pak se objeví možnosti, co chcete synchronizovat – většinou stačí jen Pošta. Ťapněte pak na položku uložit.
Na chvíli se objeví informace, že Účet byl přidán.
Kontrola
Znovu se ťapnutím vrátíme do nastavení nově přidaného emailového účtu.
Ťapneme na Účet.
Nejdříve zkontrolujeme Server odchozí pošty SMTP.
Zde nás zajímá:
1. zda je volba SSL zaškrtnuta,
2. zvolen způsob ověření,
3. port serveru je 465.
Pokud je tam jiný port (obvykle 25), jedná se o nezabezpečenou komunikaci. Způsob ověření může být u serveru různý. Pokud by nefungvalo s ověřením Heslo, kontaktujte provozovatele emailové služby.
Pro dokončení ťapneme na Hotovo.
Dalším krokem bude server příchozí pošty – ťapneme na Ostatní.
U příchozí pošty opět zkontrolujeme stejné 3 položky:
1. zda je volba SSL zaškrtnuta,
2. zvolen způsob ověření
3. port serveru je 993 u IMAP, pro typ účtu POP3 je port 995
Pro dokončení ťapneme na Hotovo.
Uvedené obrázky se vztahují k verzi OSX 8.1.3. – aktuální v době vydání článku.
Některé řádky formuláře nastavení se mohou drobně lišit v textových popisech, avšak princip – a především čísla portů – budou stejná v dřívějších i budoucích verzích.
Nemůžete odeslat poštu?
Může se stát, že vám přestane fungovat odeslání emailů, přestože emaily bez problémů přijímáte. Ikdyž odesílání fungovalo třeba v zaměstnání a na nové wifi – třeba u klienta – to najednou nejde.
Mohou být dvě příčiny:
- Odesíláte příliš velký soubor. iPhone to většinou nějak ošetří, přinutí vás zkrátit video, anebo odeslat méně obrázků. Pokud je přesto důvodem velký soubor, využijte raději nějaké cloudové řešení (Copy nebo Dropbox).
- Váš provider (poskytovatel internetu) se chrání před odesílateli spamů zpřístupněním pouze svého SMTP serveru. Stane se vám například, že bez problémů odesíláte poštu v kanceláři, ale doma nebo na chalupě již ne. V tom případě stačí zavolat na infolinku vašeho providera a ten vám sdělí, jaký SMTP server do nastavení pošty vepsat namísto mail.bradavice.film – případně zkuste SMTP server vyhledat na www stránkách providera.
V takovém případě ale nezapomeňte zase zvolit zabezpečenou komunikaci, tedy zapnuté SSL a správné číslo portu.
Měňte si pravidelně, alespoň jednou za rok, vaše heslo!
Heslo by mělo být složeno jak z velkých, tak malých písmen, doplňte také pár čísel a nějaké znaky mimo písmena a číslice: třeba pomlčku, vykříčník atp.
Nepoužívejte v hesle diakritiku, na dovolené v karibiku s půjčeným "nečeským" notebookem se pak nemusíte připojit.
Pokud se vám článek líbil, budu vděčný za váš "lajk" anebo sdílení na sociálních sítích.
Martin Ševčík, 3. 3. 2015